tisdag 14 juli 2009

Semester och nätfiske

Sitter nu i en stuga på Mellsta Camping i Borlänge. Vi har besökt Leksands sommarland, en stor lekplats för barnen, Aqua Nova, ett badpalats för hela familjen och Tuna Tutten ( Kupolen ), ett shoppingeldorado för sambon. Själv hittade jag en liten oas utanför kupolen, nämligen Vestlis Fiske. De hade en liten sortering av flugbindningsmaterial, fast inget som föll mig i smaken. Desto mer av spinnfiske fanns det. Jag kunde ju inte gå ut tomhänt så med följde lite tafsmaterial och ett par Elk Hair Caddis till klass 4 spöet.
Det har blivit lite "nätfiske" på kvällarna när barnen somnat och några saker har jag fastnat för.

Anarisets hemsida kan man läsa om nya fiskeregler som främjar fisken och fisket på lång sikt i Lillån, Rullån och Hällån :
"För att behålla ett gott fiske och öka förutsättningarna för stor fisk att växa sig ännu större har vi beslutat införa nedanstående regler i dessa vatten.För fisket gäller följande
• Endast fiske med flugspö är tillåtet.
• Fisk större än 35 centimeter skall alltid återutsättas i ån.
• Fiskaren har möjlighet att ta upp en matfisk per dag inom intervallet 20- 35 cm men vi ser helst att matfisken tas i våra sjöar och tjärnar"

Så har jag lärt mig hur Ulf Hagström binder sina Wiggle Baitfish. Det var mycket enklare än jag trodde. Se själv. http://ulfhagstrom.blogspot.com/2009/07/how-to-make-wiggle-baitfish.html


Fin, eller hur ?


Imorgon styr Sharanen norrut igen mot Sundsvall, via Hälsingland. Ett obligatoriskt besök på IKEA är inplanerat på torsdag.
Kanske kanske jag kan stå utvadad i en ström på fredag och spana efter öringvak och bli irriterad på småsvedan som surrar runt skallen på en. Hur var det nu...borta bra, men hemma bäst ?

1 kommentar:

Lunkan sa...

Är du i Borlänge s¨å åk till Capricorn. Det ligger i Bomsarvet ca en mil från B-länge. Där hittar du allt du kan tänka dig inom flugfiske. KOlla www.capricorn.se för vägbeskrivning.