lördag 4 juli 2009

Öringland



Veckan har tillbringats uppe i Inviken, i Strömsunds kommun. Precis som i övriga landet har högtrycket också drabbat dessa trakter. Kul för barnen att kunna bada, svettigt för pappa att vara ute och fiska. Inviken är en liten by som ligger centralt mitt ute i skogen, ca 3 mil från Lidsjöberg. Här bor alltså Farmor och Birger, som mina barn säger. Fiskemöjligheterna är många här, men ett nav är sjön Stor-Sjouten. Vill man ha chansen att fånga en riktig storöring är det i den sjön man ska blöta sina krokar. På senare år har en öring på över 9 kg fångats på nät och en 6 kg´s på vanligt pimpelspö, bägge av ovan nämnde Birger.

Playa del Invika



Mitt fiske här brukar bli dragrodd med vobbler ute på sjön och flugfiske i skogsvattnen. I år var dock vattnet i varmaste laget, enligt min mening. Visserligen kul att bada med barnen, men fisket blir lidande. Led gjorde jag också av bromsarna som trivdes i värmen. Dessa uppträdde i stora svärmar och gjorde allt för att förstöra fiskelusten. För att inte glömma dem har de försett mig med diverse märken här och där på kroppen.

Vi tar den roligaste händelsen först. Lillgrabben hade som mål att fånga sin första fisk och det lyckades han med. Resultatet blev en öring på 40 cm som bet på en Rapala han själv valt ut i affären. Det var en stolt liten fiskare jag hade med mig ute i båten den förmiddagen.


Stolt öringfiskare



Här följer lite fler bilder från veckan som var och de får tala för sig själv.


Typisk Stor-Sjoutenöring

Öringkamp på flugspö #4




Mr Trout





Home of Mr Trout


2 st torrflugeleoparder


Som en kul grej har vi stannat på Dollar $tore i Strömsund i handlat nån "fulvobbler". Förra året valde Lilltjejen en som hette Conrad och som hon fångade sin första öring på, och som sen har visat sig fiska riktigt bra. I år valde Lillgrabben en som heter Dalton för 30 riksdaler. Den ser mer ut som om den är ämnad för gädda än för öring. Jag gav den i varje fall en chans en förmiddag och det tog inte lång tid innan UL-spöet stod i en båge och en halv meter öring kunde bärgas. Detta är definitivt en tradtition vi ska fortsätta med.

Daltonöring



Det blev trots allt en lyckad vecka med fiske och bad och jag har förbättrat min "T-shirt solbränna" rejält. Jag har redan planer inför nästa år. Då har jag siktet inställt på några tjärnar högt uppe i fjällterrängen. Fast å andra sidan hinner dessa revideras många gånger innan dess.

Är ni sugna på att åka hit så finns det billigt boende i Inviken, i enkla stugor, till det hutlöst låga priset av 90 kr / pers och dygn. Det går också att hyra båt om man vill. Det är inte bara fiskare som hyr in sig här utan även småviltsjägare. Ring bara Birger Persson i Inviken och boka in er. Har ni en mille över så kan ni köpa hela hans skogsfastighet, med jakt-och fiske rätt, och många hektar skog. Den är till salu.



När jag satt på Sibylla i Strömsund idag pep det till i mobilen. Ett MMS från en gammal elev, Fredriksson Jr, ramlade in visandes en vacker torrflugeöring på 1,7 kg fångad på morgonen på en Red Quill. Fångstplats ? Strömmen mellan Ånnsjön och Gevsjön. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera.


Bilden skulle lika gärna kunna vara från Nya Zeeland, men detta är alltså Jämtland juli 2009.


1 kommentar:

Lunkan sa...

Tjing Stig

Vilken vecka ni haft och kul att även lill-killen har Storfiskegenerna i sig :-)
Ska nog kolle in Dollarsstores betes hylla vid tillfälle :-)