måndag 20 juli 2009

Järpströmmen

Grannen tog en kvällstur längs Järpströmmen igår kväll. Imorse låg denna bild i min mailbox. En fin öring på 40 cm.



Att det finns mycket och stor fisk i Liten och tillhörande Järpströmmen är ingen hemlighet. Den största öring jag sett från dessa vatten vägde ca 10 ggr så mycket som denna.


Samtidigt tog jag bilen och åkte mot Storån och min favoritström för att prova lyckan. Det var riktigt öringväder, enligt mitt tycke, mulet och regn. Kanske var det därför jag var själv vid strömmen. Det var också det jag hoppades på. Missförstå mig inte. Jag har inget emot sällskap, men ibland är det skönt att vara ensam. Ensamheten har nästan blivit en brist i vårt samhälle där men hela tiden ska vara online. Nu fördjupar vi oss inte mer i den filosofiska disussionen. De senaste veckorna har det varit mycket folk i farten runt favoritströmmarna och man har inte kunnat fiska var man velat utan hela tiden varit tvungen att ta hänsyn till andra. Därför var det skönt att kunna försjunka i fisket utan att behöva ägna uppmärksamheten åt något annat. Redan i andra kastet får Nite´n kröka rygg. I strömfåran hugger en öring på ca 4 hg min Muddler. Det blir den största fisken under turen. Resten av öringarna är av modell mindre. Jag hade hoppats att mörkret och regnet skulle locka fram några av åns större invånare, men så blev icke fallet denna gång. Jag är envis, så jag ger mig inte utan jag säger som Arnold " I´ll be back".


Denna tur var det också första gången jag behövde använda pannlampan för i år, så det innebär att vi nu är inne i andra halvlek av årtes fiskesäsong.

Inga kommentarer: