onsdag 29 juli 2009

The Battle Rages On

Ikväll gjorde jag en tur till den erkänt svårfiskade Tjärnen. Jag ville ha miljöombyte i mitt fiske och tänkte att Tjärnens fina öringar skulle vara en bra utmaning. En fiskare jag träffade vid Tjärnen en gång sa att man får fisk ungefär var 10:e gång man är där. Det innebär att jag ännu inte uppfyllt den besökskvoten. Något enstaka vak syntes på vattenytan när jag knöt på kvällens första fluga. Valet föll på den svarta Parachutekläckaren jag band häromsistens. Öringen ville inte ha den flugan, och inte någon annan heller som jag erbjöd. Då hade jag ändå blött både olika torrflugor och nymfer. Nej, fisken ville inte ta. De enstaka vaken fortsatte på Tjärnen. Två gånger vakade det inom kasthåll och fast jag snabbt var där med flugan hände inget. Den enda gång det blev en reaktion var när jag knöt på en riktigt monster till nattslända, en Big Fuc##ng Caddis, bunden på en Aberdeen-krok i strl 4. Då var en fisk upp och vände under flugan. Då kanske det stämmer ändå det här med 10 gånger......
I vilket fall som helst så kan man säga att öringen avgick med segern även denna kväll. Och som sagt, the battle continues.

Inga kommentarer: