söndag 10 maj 2009

Lunch vid tjärnen

Idag beslöt jag och Lillgrabben att äta lunch vid en tjärn i Vålådalen. Resten av familjen befinner sig vid en småländsk möbeljätte. Med åkte också varsitt spö. Framme vid tjärnen ser vi att våren har gjort ett gott jobb. Mer än halva tjärnen är redan isfri och man väntar sig bara att få se en vakring. Så blir det inte och jag kan heller inte se några insekter som är i farten. Det kan förvisso bero på den tidvis kraftiga vinden som sveper över oss och vattenytan.




Vi tacklar våra spön och gör några kast, utan att känna något, innan det är dags för att göra bål. Elden värmer skönt i den kalla vinden och vi njuter av den lokalt producerade grillkorven. Mätta och nöjda beslutar vi för att prova fiskelyckan en bit bort. Inte heller där känner vi något utan går tillbaka till elden för att värma händerna. Efter lite mer kaffe och saft packar vi ihop och går den korta biten tillbaka till bilen.


Vi beslutar för att åka några kilometrar bort och kolla om de andra tjärnarna också är isfria. Det var dom och det är nu man ska tajma in de första kläckningarna i tjärnarna för att ha ett lyckat flugfiske efter de svultna öringarna och rödingarna.

1 kommentar:

Patrik sa...

Just där har jag gjort många fiskeutflykter med mina killar när dom var små. Perfekt för barn och för korvgrillning.
Gör nog ett djupdyk bland mina foton från då. Minnen!!

//Patrik