söndag 17 maj 2009

Kvällsfiske vid Tjärnen

Livskvalité måste vara att efter 30 min sedan man klev ut genom ytterdörren hemma sitta vid en öringtjärn, i solsken, med fjällutsikt, och njuta av en kopp kaffe, tunnbröd och nytorkat renkött.
Så tillbringade jag de sista ljusa timmarna av Norges nationaldag, den 17 maj. Naturligtvis var jag iklädd vadare och flugspöet stod färdigriggat brevid mig. Ute på vattenytan kläcktes en del fjädermygg, men fisken var sparsam i sitt vakande. Bara några enstaka förekom. Tydligen har öringarna inte läst den senaste fiskelitteraturen där det framgår att vid årets första kläckningar ska öringarna bli som "galna" efter vinters sparsamma diet. Jag fick förmånen att placera min fluga i närheten av ett par vak, men fisken visade inget intresse för mina dunkrokar. Fast vad gör det en sån fin kväll med spegelblank vattenyta och klarblå himmel. Nä, nu ljög jag lite. Med fiskkontakt hade det varit en kanonkväll. Nu blev det bara en trevlig kväll vid Tjärnen. Också det är livskvalité, eller hur ?

1 kommentar:

Lunkan sa...

Kängorna har kommit.
Kommer förbi med dem imorgon. Återkommer med tid.

Lunkan