torsdag 21 maj 2009

Första #4 öringen


Idag tog jag med mig barnen och drog till Vålådalen och en lämplig tjärn. Med var spöet jag köpte i vintras, ett Vision 3zone klass 4. Tanken var att prova det och att barnen skulle få leka i skogen och ha allmänt trevligt. Solen sken och ute på tjärnen vakade småöringarna efter kläckande insekter. Bättre än så kan det knappast bli. Nu hade jag också chansen att förklara för barnen varför öringarna plaskade i vattenytan. Vi satt och tittade på insekter som landade på vattnet och om nån öring skulle ta dem. Fisket blir ju lite si och så med när barnen är med. Det ska kissas, fikas och allt annat de behöver hjälp med. Jag var nöjd om det bara blev ett par kast, så jag fick känna på spöet. Det var verkligen skillnad mot de klass 6 spön jag fiskar med i vanliga fall. Här talar vi om lätt flugfiske ! Nåväl, efter ett par kast så kändes det inte så oävet.
Dessutom hade en liten öring den goda smaken att sluka min lilla Klinkhammar, så det blev fiskkänning också. När lite större fiskar krokas tror jag att det kommer att kännas....ja, helt underbart. Måste också binda upp en ny kollektion flugor för detta fiske, dvs nån storlek mindre.







När jag kom hem låg ett paket i hallen och väntade på mig. Mina nya vadarkängor, ett par Simms Rivershed med Vibramsula. Jag tror att de kommer att passa mig och mina behov som handen i handsken. Ett tack riktar jag till de två personer, ni vet vilka ni är, som sett till att de via Hallstavik och Duved, till slut, hamnade i Järpen.

1 kommentar:

Lunkan sa...

Vad blev det för lina till #4:an?