onsdag 15 april 2009

Heavymetal nymfer & Ministreamers

Vattennivån i älven fortsätter att stiga i en allt raskare takt. Det är bara att inse att försäsongsfisket har flytit bort. Jag gissar att den kläckning av bäckisar som var på G före påsk dog när allt det kalla smältvattnet började rinna ner i älven och åar. Så kan det vara med väder och fiske, man kan inte vara säker på nåt. Nu ser det ut som värmen bidrar med en tidig vårflod och det positiva med det är att vattnen blir fiskbara tidigare än vanligt. Såvida vädret inte gör en 180 graders vändning och vi får kallt och snö igen.



I veckan har jag bundit några stora och tunga pjäser. Extra förtyngda nymfer a lá heavy metal. De har både traditionell förtyngning, blyfri så klart, och metallskalle. Allt för att få ner dem mot botten och kunna imitera naturliga nymfer. De är bundna på en Curved Nymph Hook i storlek 10.






Dessutom har jag försett några med gummiben för att få till lite extra rörelse. Kanske kan det ibland vara det som gör skillnaden om fisken hugger eller inte.





Jag har också gjort flugor för framtiden, alltså kommande säsong. Denna gång blev det en handfull ministreamers, både epoxy och zonkers. De är bundna på Kamasan B980-krok i storlek 10. De är främst gjorda för att fiskas i mindre vattendrag, men jag vet att de också fångar fisk i större älvar.




Inga kommentarer: