lördag 4 april 2009

Gumman Tö och Fulflugor

Den efterlängtade, i varje fall av mig, Gumman Tö har farit fram med våldsam kraft denna vecka. Hon har inte haft en kvast utan snarare en bulldozer. I sådan takt har snötäcket minskat. Nu är våren här på allvar. Idag tog jag en tur med skidor längs Ån för att kolla läget. Till min stora förtjusning var den nästan helt isfri. Några sjöfåglar, bla ett svanpar, hade redan tagit den i besittning och förmodlingen njöt de lika mycket som mig av det vackra vädret.



Nu är det mycket mycket nära tills jag gör en efterlängtad flugfiskepremiär.


I senaste numret av Fly Tyer läste jag en artikel om dubbing med iblandade bitar av gummiben. Författaren hade haft framgång med flugor av sådan dubbing. Det finns flera fabrikat att välja mellan bla Harelines´Wiggle Dub. Naturligtvis kan man blanda till en egen också. Det gjorde jag och resultatet blev två nymfer. De är inte så fina egentligen, riktiga fulflugor, med gummibenen osymetriskt utstickande ur framkroppen, men dessa borde tillföra flugan rejält med liv och rörelse.



Tillsvidare får de ha arbetsnamnet Ugly Nymph. De ska provfiskas innan jag gör tummen upp eller tummen ner.