fredag 20 mars 2009

Mina flugor #9

Nu har vi kommit fram till en fluga som genom åren förekommit i olika skepnader. Mina nymfer, ST-Nymfer. Just nu ser de ut så här.






Jag vill att de ska kunna imitera många olika nymfer, att de ska ha ett allmänliknande utseende. Genom olika krokstorlekar och färger får man hitta den som står på fiskens meny den aktuella fiskedagen. Till kroppen använder jag oftast HareTron-dubbing. Ibland blir det dock något som heter Ultra Lace Tubing, vilket är en tunnt elastiskt plaströr, som ger en realistisk bakkropp. Till detta en matchande stjärt och hackel. Jag föredrar att binda in hacklet, benimitationen, liggande över framkroppen. Vingsäcken görs av fasanstjärtfibrer eller 3mm´s Scud Back. Också det ett syntetiskt elastiskt material.





Här är en brun nymf bunden på en Curved Nymph Hook strl 10.







Här är en grå variant i samma krokstorlek


De färger jag oftast använder är olika bruna och gröna nyanser. För att de ska komma ner på fiskbart djup förtynger jag dem.

Inga kommentarer: