lördag 28 mars 2009

Bäcksländenymfer och paljetter

I veckan har jag bl a bundit några bäcksländenymfer, i wigglenymf version. Jag har gjort dem i två varianter. En har en bakkropp gjord av Ultra Lace Tubing och den andre av HareTron dubbing. Vilken som är bäst är nog en smaksak, båda har fångat fisk. Som så många gånger förr är framkroppen bunden på en Kamasan B980 krok.



Nu är det inte långt kvar innan de första bäcksländorna kläcks och då.........

I senaste numret av Allt om Flugfiske skriver Leif Örtenholm om Hobbyflugor. Jag nappade på den idéen och idag när jag var i Östersund så blev det ett besök hos Panduro och inköp av facettpaljetter. De hade erbjudandet "köp två betala för en". Alltså blev det två förpackningar, så nu är jag ägare till hundratals paljetter till priset av 35 kr. Lilltjejen var med och jag lovade henne att dela med mig till hennes pyssel. Enligt artikeln ska paljetten ge flugan en wobblande gång. Jag har redan en idé och ett namn till en fluga. Ska bara bestämma vilket material den ska bestå av. Återkommer till det.


Till slut en kul nyhet. Fick ett mail från Patrik i Roslagen (Harrvak och Gäddbett) Han hade besökt havsöringsvatten med en ST-Fylking Fly på tafsen och det hade blivit närkontakt av tredje graden. Tyvärr följde inte öringen med hela vägen upp, men det visade sig i varje fall att flugan attraherar fisk.

2 kommentarer:

Lasse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lasse sa...

Paljetter är en höjdare!
Jag har bundit streamers med marabou och/eller rubber legs som stjärt. Dessa wobblar mycket fint. Ibland förser jag mina förföriska streamers med en guld/silverkula längst fram. Det går också att använda de nya Turbo Conerna (plast) som jag trär upp på tafsen, en bit framför flugan. Då blir rörelsen på streamern än snabbare.