fredag 13 februari 2009

Mina flugor #8

Rockenkläckningen närmar sig med stormsteg, nåja kanske lite överdrivet, men då kan kanske denna fluga vara rätt medicin. ST-Foamslända är en universell dagsländimitation. Den flyter som en kork, och ska ge den rätta siluetten ur fiskens perspektiv.





Den består egentligen bara av tre material. Foam till kroppen, polygarn till vingen och ett tupphackel. Jag använder 2mm´s foam, men ibland upplever jag att det blir lite för tjockt. Jag ska leta efter foam som är 1 mm eller 1,5 mm tjockt och se om jag kan få till lite slankare kroppar till de mindre storlekarna.
Det är lite pyssel att få till den fristående bakkroppen, men med lite träning så går det fort och enkelt. Man får helt enkelt göra dem var för sig innan man binder in den på kroken och kompleterar med vingen och hacklet. Det går lika bra att använda samma kropp till en spinner. Då har vi en fluga som bara består av två material (!). Flugorna på bilderna är i storlek 10 och 12.



Färgen på flugan kan man variera genom att foamen finns i några olika färger. Alternativet är att använda vit foam, eller någon annan ljus kulör, och färga den med en vattenfast tuschpenna. Då kan man också få till en naturtrogen segmentering om man så önskar.




Detta är min variant av foamslända. Tittar man i böcker eller letar på nätet hittar man många liknande flugor. En del är mer naturtrogna och har t.ex stjärtspröt. Visst, det kan man tillföra, men gör man det för fiskarens eller fiskens skull ? Min tanke med denna fluga var att göra den relativt lättbunden, att den ska flyta bra och ha rätt siluett ur fiskens synvinkel.

Inga kommentarer: