måndag 9 februari 2009

Mina flugor #7

Vintern har återigen tagit ett järngrepp på oss här i västra Jämtland. Det är länge sen kvicksilvret var över -10 gradersstrecket. Som ett brev på posten så har det kommit ett par decimeter snö i helgen. Idag utnyttjar jag ett av välfärdssamhällets möjligheter, nämligen vård av sjukt barn. Lillgrabben ligger nu med nytt "årsbästa", 38,6 graders feber, framför Disney Channel, och här sitter jag.....




I slutet av förra året beskrev jag en prototyp på en mjukhacklad fluga ( http://flugfiske-stig.blogspot.com/2008/12/mjukhacklade-nymfer.html ).




Nu har jag bundit några så som jag tänkt att de ska se ut. Här ser ni två stycken ST-Wiggleflymfer. Framkroppen är bunden på en Kamasan B890-krok strl 10. Den ger en kort och naturtrogen framkropp. Till bakkroppen kan man välja valfri krok. Det är själva ledningen av bakkroppen som är det fina med denna typ av fluga. Det ger ett mycket naturtroget rörelsemönster i vattnet. Kroppen är dubbad med Hare-Tron dubbing. Jag har också försett den med några varv förtyngning så att den lättare bryter genom ytspänningen. Hacklet är vanlig rapphöna.



Jag gör den också i en nymfvariant. ( Se mina flugor #3 )Skillnaden då är att den får en ryggsköld och att hacklet binds in på ett annat sätt.




Dessa flugor, plus några andra, har jag lagt ut på Tradera. Väntar med spänning på att se om några tycker att de är intressanta.

1 kommentar:

Lasse sa...

Hej!
Wigglenymfer är verkligen intressanta. För att höja upp dessa ett snäpp använder jag en SL glaspärla eller en guldkula och sedan en facetterad paljett. Den senare gör att bakkroppen rör sig bättre vid hemtagning.

Lasse