lördag 14 februari 2009

Frukost på tjärnen

Efter en snabb kopp kaffe så åkte jag hemifrån med packad ryggsäck, nytt blänke och förhoppning om morgonhugg. "Jag har en plan, timad och klar in i minsta detalj" är en känd filmreplik. Min plan fungerade också. När det började ljusna stod jag vid ett nyborrat hål med en maggotagnad krok nersänkt i vattnet. Det dröjer inte länge förrän de första rycken känns nerifrån djupet. När allt är över har jag krokat av ca ett dussin rödingar och klockan närmar sig 11.00. Det är dags att vända hemåt.






Den första timmen är det bra fart på rödingarna och de flesta krokas av då. Några är små och återfår friheten. När huggperioden börjar avta kan jag äntligen hälla upp en mugg kaffe och tugga i mig de medhavda mackorna, dagens frukost.






4 matfiskar får följa med hem. De kommer att avlämnas hos barnens mormor, en fiskälskare. Det är ju trots allt alla hjärtans dag.




Inga kommentarer: