måndag 16 februari 2009

Coq de Leon

Idag när jag kom hem från jobbet låg ett brunt kuvert och väntade på mig i postlådan. Det var en försändelse från USA, från Whitewater Flies närmare bestämt. Innehållet bestod bl a av en "Coq de Leon Hen Saddle Silver Speckled" nacke. Coq de Leon fåglar härstammar från Spanien och har använts till flugbindning sedan 1600-talet. Coq de Leon har speciella hackelfjädrar. Fiberna är genomskinliga, långa och de har ett fint spräckligt mönster.




Som ni ser har fjädrarna en fin teckning och det ska bli intressant att se hur de fungerar som matukavingar på streamers. På nymfer och flymfer används de till att imitera stjärtspröt och ben.



Igår kom resultatet från den tidigare nämnda flugbindningstävlingen Partridge Fly Tying Open. Tyvärr fanns jag inte med bland de 10 finalisterna. Mina bidrag såg i varje fall ut så här.




Temat var dagsländor och man skulle binda den i tre stadier, nymf, kläckare och färdig slända. Man vet ju inte vad juryn tittar på. Vill de ha realistiska flugor eller "fiskeflugor"? Jag valde det senare aternativet, och denna gång räckte det inte hela vägen. Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Eller som Askungen sa: "Vad är väl en bal på slottet....."