torsdag 15 januari 2009

Mina flugor #6

Det är dags för en comeback i min flugask. Det är en fluga som har gett mig många fina öringar. Jag har inte använt den på några år nu, andra flugor har kommit emellan. Jag kallar den ST-Marabou Matuka. Matuka är ett gammalt sätt att binda streamers. Man använder samma fjädrar, som binds fast på ryggen, till både vinge och stjärt. I detta fall använder jag några av mina favoritfjädrar, marabou grizzly. De finns i en massa färger som tex natural, se nedan, brown, tan och olive.



Marabou är att mångsidigt material. Det kan användas till allt från dubbing i nymfkroppar till vingar på streamers. Det kan se väldigt yvigt ut i torrt tillstånd, men i vattnet blir det väldigt livfullt. Just grizzlyvarianten ger liv- och effektfulla flugor. Eftersom marabou är så mjukt fiskar dessa flugor bäst i lugnt eller långsamt strömmande vatten. I snabb ström trycks bara fjädrarna ihop och flugan "dör".






Här är en ST-Marabou Matuka i färgen natural grizzly bunden på en ordinär streamerkrok och försedd med conehead. Att förtynga streamerna är nödvändigt för att snabbt komma genom ytspänningen och ner i vattnet till fisken, anser jag. Annars finns risken att flugan ligger på ytan och där fångar den knappast någon fisk.



Här är samma fluga fast i vått tillstånd och visst finns det en svag likhet med ett fiskyngel ?

Som sagt, detta är en kanonstreamer för öring. De färger jag haft mest framgång med är grizzlybrown och natural.

Inga kommentarer: