söndag 4 januari 2009

Difficult to cure


Det finns sjukdomar och så finns det sjukdomar. En del vill man absolut inte drabbas av, medans andra dras man gärna med. En av de senare slaget som jag brukar drabbas av denna årstid är behovet att åka längdskidor, att låta kroppen jobba och svettas en stund. För många år sen var jag hårt drabbad av denna åkomma, en träningsnarkoman. Ute i spåret 4-5 gånger i veckan med målet att åka från Sälen till Mora. En sträckan som jag avverkat 5 gånger, och bättre sätt att lära känna sin kropp finns inte. Fast det var för 2 barn och 10 kilo sen. Betydligt "friskare" är jag nyss hemkommen från en tur uppe i Hallskogen igen efter en milsrunda och har after-ski med en kopp java. Kylan har lagt sig som ett lock över trakten det senaste dygnet. I morse visade termometern -20 grader. När jag spännde fast skidorna på biltaket tittade grannen konstigt på mig och skakade på huvudet. Jag hade grundat med långkalsonger i fleece och en balaklava för att klara kylan. Uppe på höjden norr om Järpen var det "bara" -15 grader när jag stack iväg. Riktigt kall nysnö är fruktansvärd kärv att åka på. Man kan riktigt känna hur de vassa snökristallerna gör allt för att skära sig in i belaget och bromsa en. Man åker obetydligt snabbare än en korvkiosk, som han n´Wikegård skulle ha uttryckt sig. Det är en fröjd att åka i spåren ovan Järpen. Oftast är man ensam och kan åka i sitt eget tempo och låta tankarna löpa fritt, till skillnad mot spåren i ex Åre Björnen där man nästan måste ha kölapp för att få plats.


En annan åkomma, som jag dras med, är flugbindning. Lusten att binda brukar gå i vågor. För tillfället är den hög och jag har precis klarat av två beställningar på streamers. En av dem är gjord av en fiskeguide och ska ner till stockholmstrakten för att lura havsöringar. Han hade önskemål om rosa buk på Epoxystremers´och Baitfishs´. Det för bli årets första nyhet på flugfronten från mig.

En ST-Epoxy black&pink. Jag tror att den rosa buken kan fungera bra på våra öringar också. Den ska ivarje fall få en chans att visa vad den går för i sommar.

Inga kommentarer: