onsdag 10 december 2008

Utbildningsväder

Idag tog jag med mig jobbet ut på sjön i jakten på röding. Efter lite stök med korvköp och vedhämtning så gav vi oss av. Temperaturen var låg, riktigt låg. När vi kom fram till tjärnen gissar jag att det var mellan 15 och 20, minusgrader !!! Det är sånt man kan kalla utbildningsväder. Då gäller det att hålla sig varm genom att röra på tårna, kanske borra några hål, hämta ved etc. Man märker snabbt också om man klätt sig ordentligt.
Dagen till ära passade jag på att inviga mina nyinköpta vinterstövlar, ett par Tretorn Frost. De har extra tjock sula och är rejält fodrade. Mina gamla stövlar, ett par Nokia, har tyvärr gjort sitt efter ca 10 år. De inköpte jag på brandrean på Lundhags för, om jag minns rätt, 100 kr. Det var en välbesökt utförsäljning som ägde rum efter att Lundhagsfabriken brunnit ner. Dessa 100 kr kan man ju säga var välinvesterade. De nya stövlarna fungerade alldeles utmärkt. Varma och sköna. Enda gången jag frös om tårna var när jag stod still för länge.
Hur gick fisket då, kanske ni undrar. Det blev ingen fisk på isen om man säger så. Däremot blev det fiskkontakt av det ovanligare slaget. När det var dags för fika och korvgrillning så ställde jag pimpelspöt i snön med isskopan som en extra säkring vid hållet, i fall att.....
När jag återvänder till hålet är spöt borta, men ser tydligt spår i snön där spöt dragits mot hålet. En större fisk har alltså fattat tycke för den maggotagnade kroken och dragit iväg med den, med blänke, blinpirk och spö i släptåg. Eller var det blinkpirken den föll för, det får vi aldrig veta...
Detta var första gången jag prövade blinkpirk och den verkar onekligen locka fisk. Det man får glädja sig åt denna dag var den utsökta lunchen. Ur ryggsäckarna plockades det fram diverse läckerheter. Till förrätt blev det skivor av älgkorv, ölkorven Rackabajsare och getost. Till huvudrätt grillad ost-och baconkorv. Måltiden avslutades med hembakade kanelbullar. Inte helt fel och en helt OK arbetsdag.

Inga kommentarer: