fredag 28 november 2008

Blöt ispremiär

Idag kom dagen då pimpelgrejerna luftades för första gången denna vinter. Nyinköpta maggots var nedpackade tillsammans med pimpelspöna. Med var också Lilltjejen. Målet var en tjärn i vålådalsområdet, där jag vet att en och annan fisk simmar omkring. Nu skulle vi se om de ville vara med och samarbeta. På isen låg ett lager med snö och under den låg vatten, aj aj. Först därefter kom isen. Inte så kul när man ska pimpla, och speciellt inte när man har barn med sig, skulle det visa sig.


Jag borrade upp några hål i den knappt decimetertjocka isen och sänkte ner blänket. Spänd förväntan, men inte ett liv från tjärnens innevånare. Efter en varmkorvlunch gick vi över till andra sidan tjärn för att prova lyckan. Samma procedur, borrar upp några hål och sänker blänket i ett av dem. Då hör jag Lilltjejen ropa från strandkanten:

- Pappa, hjälp !!

Där halvligger hon i en vattenpöl alldeles intill land, med kallvattnet rinnandes in i kängorna. Bara att gå dit och hjälpa henne upp och kolla hur mycket som är blött. Kängor, strumpor och underställsbyxorna upp till knäna är genomblöta. Inget annat att göra än att avbryta turen och byta till torra strumpor och stövlar, som låg i ryggsäcken, och gå till bilen, en erfarenhet rikare.
Man tror man har garderat sig mot allt, men tydligen inte. Nästa gång tar jag med extra byxor också.





Eftersom jag ändå var i trakten så svängde jag in för att kika hur isläget var i ån. Så här ser storhöljan ut idag. Det är bara att inse fakta, vintern är här och nu får flugspöet lite välförtjänt vila i nån månad. Fiskesuget får istället tuktas genom en och annan tur ut på nån lämplig is. Denna tjärn kommer att få ett nytt besök och då ska firrarna i den inte undkomma så lätt.

Inga kommentarer: