söndag 12 oktober 2008

Mission impossible

Tänk dig följande: Frisk västlig vind, regnbyar, stigande älv och 12:e oktober. Hur många skulle välja att stå utvadad med ett flugspö i handen ? Tala om mission impossilble, t.o.m Tom Cruise skulle vara chanslös. Jag gjorde ett försök idag och med facit i handen kanske man skulle legat hemma på soffan istället. Men tokig som man är valde jag att åka till Duvedsälven. Sen förra helgen har älven stigit med 100 % och nu rinner det 92 m3 / s. Det innebär att så gott som alla stränder är vattentäckta och att det blir svårfiskat. Det blir trångt för flugkastet med skogen så nära inpå ryggen. Uppe vid golfbanan stötte jag ihop med Lunkan och hans kompis Stenhuggarn´. De var välgarderade, försedda med både UL-spön och flugspön. På Roger-draget landade de några småöringar.



Dagens taktik var att fiska djupt. I linändan satt en snabbsjunkande tafs och längst ut en förtyngd fluga. Som sagt, detta var mission impossible, och inga öringar visade intresse för mina flugor. Jag provade alla möjliga förtyngda streamers och nymfer, men nix. Den nya streamern med hantelögon sjönk som en sten och var ungefär lika smidig att kasta, ni fattar va ? Den kommer att komma till sin rätt vid korthållsfiske i djuphålor, ungefär som man fiskar tjecknymfer. Jag vet redan nu i vilka hålor jag ska pröva den.



Så här ser den ut i vått tillstånd och det är ju så man ska bedömma flugor. Vet inte riktigt vad den ska imitera, påminner lite om en bytesfisk, fast mest kanske den är en attraktiosfluga.

Gick sen längst upp vid golfbanan och provade några kast där, innan jag packade ihop. Solen tittade fram igen och jag satte mig ner i gräset med en kopp kaffe och funderade om detta var årets sista tur till älven. Ska det bli någon mer tur hit måste vattennivån sjunka rejält och det kommer att ta tid. Men än har jag inte gett upp säsongen. Ska försöka fånga någon öring i november också om vädret tillåter det. Den 1:a november blir det tillåtet att fiska i några fler strömmande vatten. Dessutom finns det ju en massa tjärnar om behovet tränger på.

2 kommentarer:

Lunkan sa...

Det är aldrig fel att gardera sig :-)

Skittfiske
Lunkan

Patrik sa...

Häng-i Stig!!
En vacker november öring är inte fyskam!!
Det är ungefär då som Havsöringen kommer riktigt nära land för oss här nere. och då skall dina flugor få jobba i strandkanterna.

-=Skitfiske=- Patrik