torsdag 16 oktober 2008

Mina flugor #4

Nu har vi kommit fram till det 4:e kapitlet om mina flugor. Denna gång blir det en torrfluga, en nattsländeimitation. Tankarna med denna fluga är flera. För det första vill jag att den ska flyta bra och därför har jag valt att göra den av foam. Det är ett material som flyter som en kork utan att behöva impregneras. Det har små inbyggda luftbubblor. Till vinge använder jag också foam, fast i en tunnare variant.
För det andra vill jag att silhuetten, ur fiskens synvinkel, ska efterlikna den riktiga insekten med vingarna liggande över bakkropen.



Kroppen görs av foam som är 2mm tjock. Den finns i en massa olika kulörer, allt efter tycke och smak. Vingen görs av Micro Thin foam och som namnet antyder är det en tunn foam, endast 0,5 mm. Den passar utmärkt till vingar, och är också tillgänglig i många kulörer. Apropå vingar. Efter att ha tröttnat på att klippa till vingarna med sax, de blev sällan lika stora, började jag leta efter någon typ av vingbrännare. Jag hittade ingen som passade mina behov så jag tillverkade egna i slöjdsalen på jobbet. Lite plåt, en popnit och en slipmaskin var allt som behövdes. Inte världens snyggaste precis, men fullt funktionsdugliga. Det enda som saknas nu innan flugan är komplett är ett tupphackel av bra kvalité. Hacklet brukar jag klippa ner på undersidan så att flugan ligger närmare vattenytan. Som ni ser så är kroppen tjockast längst bak, kanske inte som en verklig insekt ser ut, men det är medvetet. Det beror på att jag vill ha lite extra flytkraft där eftersom det är där kroken är som tyngst. Hitills har jag inte märkt att fisken bryr sig om den detaljen.





Jag har på senare tid ibland tillverkat vingarna av något som heter Thick Wing. Det är en fiber, som inte är speciellt tjock trots namnet, och har ett nätliknande mönster. Det blir väldigt realistiska vingar med det materialet. Sen kan man alltid diskutera om det är för fiskarens eller fiskens skull man använder det. Dessa vingar färgar jag med vattenfasta tuschpennor, av märket Promarker. De har två spetsar, en tjock och en tunn. Man kan även färga foamen eller annat flugbindningsmaterial med dem. Dessa letade jag också länge efter på nätet, men var inte nöjd med antingen priset eller färgerna som fanns. Av en tillfällighet besökte jag Hobbyboden i Östersund, och där på väggen, fanns en hel hylla med dessa pennor. Sen dess har de fått flera besök av mig. Det kommer hela tiden en massa nya material som vi flugbindare luras att köpa, en del bra och en del skräp. Vi får se om denna fluga kommer att se likadan ut nästa sommar eller om den har modifierats.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Dom nattsländeimitationerna gillade jag verkligen.
Mycket snyggt bundna!

Stig Torniainen sa...

Tack, allt är möjligt med foam och Superlim Gel.