onsdag 10 september 2008

Mina flugor #1

Jaha, då var det dags att avslöja vad som döljer sig i mina flugaskar. Den första flugan jag ska presentera är också den jag skulle välja om jag bara fick fiska med en enda fluga under en säsong. Den har i tidigare inlägg nämnts som ST-Epoxy. Den fiskar bra från tidigt på säsongen vid islossningen när öringen börjar röra på sig på jakt efter föda. Speciellt effektiv är den när "blindsillen" leker, alltså elritsan. Då har den många fina öringar på sitt samvete, inget skryt, utan ren fakta. Under den värsta Rockenkläckningen, när fisken är väldigt selektiv, då kan man låta den ligga kvar i asken. Såvida man inte fiskar i ett vatten man känner väl och kan presentera flugan direkt på öringens ståndplats. Senare under sommaren och under förhösten när öringen blir mer aggresiv fungerar den bättre igen.


Jag började binda denna fluga för ca 6 år sedan och den har ändrat utseende rejält under åren.



Så här såg några av de första flugorna ut. De var bundna av Shimmer Hair med ganska kort och tjock vinge. Ju mer jag fiskade med dem så ändrades materialet och formen till det bättre. Idag använder jag nästan inte alls Shimmer Hair. Dels är det lite styvare och passar bäst för stark ström och så har det blivit svårt att få tag i det. Numer använder jag antingen Angel Hair eller Wing´n´Flash till dessa flugor. Dessa material rör sig mycket bättre i vattnet, är tunnare och lite "glittrigare". Kort sagt, flugan simmar mycket bättre.


Som ni ser så är flugan tunnare och med längre vinge. Man behöver inte så mycket material till dessa flugor. Till vingen, kroppen, behövs två färger, pearl till buken och valfri till ryggen. Lite rött för att imitera gälarna och slutligen ett par ögon. Huvudet består av 5-min Epoxy lim, därav namnet på flugan. Läser man inte varningstexten på limförpackningen så noga så är det bara att binda och limma på. Kroken då ? Jag använder en kortskaftad krok från Kamasan eller Partridges BMN-krok i lämplig storlek.


När man fiskar dessa flugor så tänk på vad de imiterar, alltså en bytesfisk, och hur de rör sig i vattnet. De är inte kända för att utföra "dead drift". Nej, här gäller det att vara aktiv med spö och lina. Imitera en skadad bytesfisk som kommer drivande med strömmen genom att ge den lite liv så det ser ut som den försöker simma och ta skydd. Lätt byte, tänker öringen, och tar den. Hur uppför sig en bytesfisk som råkar komma in på öringens ståndplats? Jo, den försöker fly för att inte bli uppkäkad. Imitera då detta. Genom att tänka så här och fiska där man vet att öringen står så kan du använda denna fluga hela säsongen, och fånga fisk.
En annan fördel med dessa flugor är att man kan använda dem med ett relativt lätt spö. Flugan som kan vara några cm lång väger nästan ingenting och kan utan problem kastas med ett lättare spö.

1 kommentar:

Lunkan sa...

ST Epoxy är en grymming på öring och särskilt som du skriver under Blindsillens lekperiod.

Jag tror även att den, i lite större stl, måste vara en kanonfluga på kustfiske efter havsöring. Blir det en tur nedåt senare i höst så lägger jag en order :-)

Gillar "förvandlingen" under åren.

Skittfiske
Lunkan