söndag 31 augusti 2008

Solsken och småsveda

Det fina vädret gjorde att jag "stal" lite tid på em för en tur till Storån. Denna gång var siktet inställt på "Mellanströmmen" för att se om nån öring var hemma. Solen toksken och småsvedan och mygg surrade runt öronen, men vad gjorde det en sån här dag. Satte mig i gräset och hällde upp lite kaffe och skar några skivor Rackebajsare som tilltugg. Det är inget skämt, utan det är en stark korv som finns på ICA i Järpen. Riktigt god, och ännu godare till en öl. Ute i strömmen kläcktes en del insekter bl a nattsländor, men ingen fisk visade något intresse för dem. Satte på en ST-Epoxy streamer på en förtyngd tafs för att komma ner på djupet. Fiskade mig igenom strömmen utan resultat, bara en stöt i flugan. Provade lite olika flugor, men med samma resultat. Efter ett tag dyker två andra fiskare upp. Inte heller de får någonting. De berättar att de tidigare på dagen varit uppe i Fångån och fiskat. Bara några småöringar visade intresse för deras flugor. De hade även sett två minkar där.


Nu är sommarsäsongen slut och många plockar bort fiskegrejerna för i år och drömmer om kommande fisketurer och vakande öring. Är man fiskesugen finns fortfarande många alternativ. Många tjärnar är fiskbara, men se upp för älgjägarna. Jag har en speciell tjärn i åtanke där jag har lite otalt med några öringar. En del harrströmmar, tex Kvissleströmmen, är öppna i september. Här i Järpen finns möjlighet att fiska gädda på fluga eller harr och sik vid industriområdet. Själv väntar jag på att en del fiskevattensområden blir tillåtna igen i oktober. Då har man chansen att fånga öring igen, öring som ska äta upp sig inför vintern. Ibland kan det bli riktiga kanondagar på senhösten med solsken och hög klar luft. För två år sen testade jag gränsen för flugfiske. Då fångade jag den första fisken, en öring, i april och sen fångade jag fisk på mitt flugspö varje månad ända t.o.m december. Vem var det som sa att fiskesäsongen varar från midsommar till sista augusti ?


Risken är att det blir lite färre inlägg den närmaste tiden, eftersom det inte kommer att bli så många fisketurer. Jag planerar dock att skriva lite om flugor och flugbindning. Kanske blir det något boktips också för jag har några i hyllan som har inspirerat mig. Hoppas ni följer med och fortsätter läsa min blogg.

Inga kommentarer: