tisdag 26 augusti 2008

Mina flugor

De flesta, även jag, har för många flugor i sin flugask. Handen på hjärtat, använder du alla ? I mitt fall är svaret nej. Jag brukar börja säsongen med en mindre ask med de flugor jag vet fiskar bra. Allt eftersom säsongen framskrider, man binder nya flugor för test osv, så blir det trångt i asken. Så trångt att man ibland måste byta till en större för att få plats med alla. För man vet ju aldrig, en del mönster kan vara bra att ha, men de får ligga orörda. Samma misstag år efter år, fast jag vet vilka flugor jag fiskar mest med och som fångar fisk.


I streamerasken finns nästan bara Epoxystreamers och Zonkers, de är de jag använder mest om jag väljer att fiska med en streamer. Fast även har är det för många, vissa har inte varit i kontakt med något vatten på hela säsongen. Bruna, svarta och gråa Zonkers funkar alltid. När det gäller Epoxystreamers så står de svarta och bruna för de flesta fiskar.


I nymf-och puppasken är det också överfullt, en massa "bra ha flugor" i olika färger och modeller. Även här vet jag att de gröna, bruna och svarta fångar fisk. Ändå dessa extra flugor. Varför ?? Jag lovar att nästa år ska jag bara ha en liten ask med nymfer resp streamer, i varje fall försöka.
Är ni nyfikna eller intresserade av mina flugor och vill ha några i er ägo så går det bra att köpa av mig. Skicka i sådana fall ett mail till: stig.torniainen@spray.se och berätta vad ni är intresserade av. Just nu har jag några flugauktioner ute på http://www.tradera.com/. Där finns det också bättre bilder av dem. Framöver ska jag försöka få till ett fotoalbum med olika flugor här på bloggen.
Så till sist lite musikhistoria. I början av 70-talet fanns en bra grupp vid namn Trapeze, med sättningen Mel Galley - gitarr, Glenn Hughes -bas, sång och Dave Holland - trummor. De var framgångsrika, men säg den saga som varar för evigt. De splittrades och deras karriärer gick vidare i band som Deep Purple, Whitesnake, Black Sabbath och Judas Priest. Nyligen fick jag veta att Mel Galley har lämnat oss efter en tids sjukdom, bara 60 år gammal. Vissa band önskar jag att man fått uppleva live på 70-talet, Trapeze är ett sådant. Fördelen med musik är att den finns kvar i all framtid för att avnjutas, antingen i analog eller digital form. Bra fiskevatten däremot, dem har vi bara en gång. Har vi förstört ett så kommer det aldrig tillbaka, i varje fall inte i samma skick. Tänk på det gamla indianordspråket: Vi lånar bara naturen av våra barnbarn.

3 kommentarer:

Lunkan sa...

Skön inspiration. Igår dammade jag av DP´s "Perfekt Stranger" och just nu snurrar Thin Lizzy "Live and dangerous" i CD.
Quality never goes out of style :-)

Rock on & tight lines
Lunkan

Patrik sa...

Först, ett tack för din kommentar.
Kul att någon gillar det som skrivs.

Har läst lite då och då på din sida, och det har absolut gillats.
Och nu kunde jag inte längre hålla mig när band som dessa nämns, en rad måste iväg helt enkelt.

Skickar med en kul blogg-länk
http://elcamaleongalegobrasileiro.blogspot.com/2007_06_01_archive.html

-=Skitfiske=-
Patrik - Rospiggen Fiske

Stig Torniainen sa...

Härligt att fler lyssnar på gammal "dunka dunka" och inte bara på modern plastpop.