måndag 11 augusti 2008

Heavy Metal


En del av kvällen ägnades åt flugbindning modell heavy metal, som i detta fall inte har med musikgenren att göra. Nej, här handlar det om förtyngda flugor. Detta kan man göra på många sätt. Här har jag valt conehead och kulkedjeögon. Gjorde klart en beställning jag fått av en vän och band några nya som jag ska testa i ett mindre vattendrag. Resultat av det kommer i slutet av veckan. Den undre flugan är skapad av norrmannen Arve Herman Tangen och heter "Steinsmetten". Hans flugor går att betrakta på http://www.mittfluefiske.com/. Jag har inte följt hans mönster till punkt och pricka, jag brukar inte göra så utan mest se dem som en grund. Det kan bero på att man inte har ett visst material eller så byter man ut till ett som fungerar bättre. En viktig sak att beakta på när man binder flugor är att tänka sig hur flugan kommer att se ut och röra sig i vattnet. Vissa material ändrar färg och en del kanske blir helt livlösa. En fluga som är snygg i städet kanske inte alls fungerar i vattnet. Apropå rubriken så hade jag radion på och lyssnade på programmet "Dist" som igår kväll avhandlade tungung från 1982. Nostalgifaktorn var hög bakom bindstädet, för oss som inte hade syntlugg på 80-talet, med låtar som "Run to the hills" och "Eye of the tiger" :-)

1 kommentar:

Lunkan sa...

Grymma flugor, som vanligt, får jag tillägga.
Igår var det segt, inte ens ST Zonker lockade till hugg.

Skittfiske
Lunkan